Elon Musk liderliğindeki şirket, 2024'ün son üç ayında 2,3 milyar dolar kâr elde ettiğini söyledi. Bu, bir yıl önceki 7,9 milyar dolara kıyasla bir düşüştü, ancak 2023'ün kârına 5,9 milyar dolarlık bir kerelik vergi avantajı da dahildi. Bu özel kazancı hariç tutan Tesla'nın faaliyet kârı, yılın son üç ayında yüzde 23 düştü.
Satışlar, 2023'ün aynı dönemindeki 25,2 milyar dolardan dördüncü çeyrekte yüzde 2 artarak 25,7 milyar dolara çıktı.
Şirketin geliri ve kârı, emisyon standartlarını karşılamak için bunlara ihtiyaç duyan diğer otomobil üreticilerine yapılan 692 milyon dolarlık düzenleyici kredi satışlarıyla desteklendi. Bir yıl önce şirket bu tür satışlardan 433 milyon dolar elde etti. Trump yönetimi ve Kongre'deki Cumhuriyetçiler, Tesla'nın bu tür kredileri satmasına izin veren düzenlemeleri yürürlükten kaldırmayı planladıklarını söylediler.
Tesla, tüm yıl için kârın bir yıl öncesine göre 15 milyar dolardan azalarak 7,1 milyar dolar olduğunu söyledi. Satışlar 2023'teki 96,8 milyar dolardan 97,7 milyar dolara yükseldi.
Tesla ayrıca elektrik şirketleri, işletmeler ve evler tarafından güneş panellerinden ve diğer kaynaklardan enerji depolamak için kullanılan piller de satıyor. Bu ürünlerin artan satışları, zayıf otomobil satışlarını telafi etmeye yardımcı oldu.
Şirket, otomobil satışlarının çoğunda Model 3 sedan ve Model Y SUV olmak üzere iki modele bağımlı kalırken, Asya, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki rakipleri daha geniş ve büyüyen bir elektrikli araç yelpazesi sunuyor.
Çin merkezli BYD, alt kompaktlardan minivanlara kadar bir düzineden fazla elektrikli ve plug-in hibrit model satıyor ve Tesla'nın Amerika Birleşik Devletleri dışındaki en büyük rakibi olarak ortaya çıktı. HSBC analistleri bir raporda, Çinli otomobil üreticilerinin yalnızca bu yılın ikinci çeyreğinde 60'tan fazla model piyasaya sürmesinin beklendiğini söyledi.
Tesla, kazanç raporunda Model Y'nin yeni ve daha gelişmiş bir versiyonunun Mart ayında yaklaşık 60 bin dolarlık bir başlangıç fiyatıyla satışa sunulacağını söyledi. Mevcut Model Y'nin başlangıç fiyatı yaklaşık 45 bin dolar. Ayrıca yılın ilk yarısında "daha uygun fiyatlı" modellerin üretime gireceğini söyledi ancak ayrıntı vermedi.
Tesla, sürücüsüz taksi görevi görebilen Cybercab adlı otonom bir aracın 2026'da üretime gireceğini söyledi.
Artan rekabet ve Tesla'nın nispeten yeni model eksikliği, şirketin geçen yıl Çin, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki pazar payının düşmesine neden oldu. Tesla bu ayın başlarında 2024'te dünya çapında 1,8 milyon araç sattığını, bunun 2023'tekinden biraz daha az olduğunu söyledi. Bu, 2023'te araç satışlarını yüzde 38 ve 2022'de yüzde 40 artıran bir şirket için büyük bir değişim.
Cox Automotive'e göre, ABD'de Tesla'nın elektrikli araç pazarındaki payı yılın son çeyreğinde bir yıl önceki yüzde 51'den yüzde 44'e düştü. Tesla lüks pazarda da geriledi. Cox'a göre, ABD'de BMW, 2024'te Tesla'nın Model S otomobillerini sattığı kadar i5 ve i7 lüks sedan sattı; ve Rivian, Tesla'nın Model X'inden yaklaşık 7.000 tane daha fazla R1S SUV sattı.
Tesla'nın en yeni aracı olan ve yaklaşık 80 bin dolardan başlayan Cybertruck pikabının satışları da düşüşte gibi görünüyor. Cox'un tahminlerine göre Tesla, üçüncü çeyrekteki 16.700'den az olmak üzere dördüncü çeyrekte 13 bin Cybertruck sattı.
Tesla, satışları artırmak için fiyatları düşürdü ve düşük faizli finansman teklif etti, ancak önlemler kâr pahasına geldi. Yine de Tesla, EV'lerden para kazanan birkaç otomobil üreticisinden biri. Ford, General Motors ve diğerleri, montaj hatlarını yeniden düzenlemek ve pil üretmek için yaptıkları yatırımları telafi edecek kadar elektrikli araç satmıyorlar.
Şirketin zayıf mali performansına rağmen Tesla hisseleri Kasım ayından bu yana yükseldi. Yatırımcılar bunun yerine Musk'ın trilyonlarca dolar gelir elde edebileceğini söylediği otonom "siber taksiler" üretme vaatlerine odaklanıyor. Şirket Çarşamba günü taksi işinin "bu yılın ilerleyen dönemlerinde" Amerika Birleşik Devletleri'nin bazı bölgelerinde başlatılacağını söyledi.
Barclays analistleri bu ay yayınladıkları bir raporda "Hisse senedi temellerden koptu" dedi. Bunun yerine, yatırımcıların "Elon'un yıldız gücüne" ve "Tesla'nın bir bozguncu olarak rolüne - fırsat ne kadar uzak olursa olsun" bahis oynadıklarını söylediler.
Bazı yatırımcılar ayrıca Musk'ın Başkan Donald Trump ile yakın ilişkisinin Tesla'ya yardımcı olacağını umuyor: örneğin, otonom araçlara yönelik düzenleyici engelleri ortadan kaldırmaya yardımcı olarak.
Ancak Trump ve Kongre'deki Cumhuriyetçiler, Tesla'lar da dahil olmak üzere elektrikli araçlar için vergi kredilerini ve diğer teşvikleri ortadan kaldırmaya söz verdiler. Musk, teşviklerin kaldırılmasının Tesla'dan daha çok rakiplerine zarar vereceğini söyledi.
Şirket merkezi Austin, Teksas'ta bulunan şirket, bu yıl hükümet teşvikleri öncesi 42 bin dolardan başlayan Model 3 sedanından önemli ölçüde daha düşük bir fiyata satılacak bir araç tanıtacağını söyledi.
Hibya Haber Ajansı
© Copyright 2025 karabukhaberler.com.tr Tüm Hakları Saklıdır.
Web sitemiz Hibya Haber Ajansı Abonesidir.